St Malo

Jõudsime kenasti varavalges. Selleks pidi pingutama ja aeglaselt purjetama. Põhjamerel ja Inglise kanalis esimest korda pärituules. Aga ikka saime liiga vara – tõusu mõõna mõttes, läksime ootepoisse.

Kella 10’se lüüsiga saime südalinna sadamasse lukskohale jällegi.

Öösel meri oli pallimeri või võrgumeri kuidas võtta. Täis külvatud. Poid ilmusid lupslups külje alt nagu nõiaväel ja üks käis kolakaga küljes ka ära. Võrkudesse või poiankrutesse kinni miski imega ei jäänud. (vanake saab ka ikka väga head Helogolandislt varutud Diplomatico rummi). Need sunniku vürstiriigid siin kanalisaartel ei kasuta lippe ka. Ainult poi, ilmub lainete vahelt nähtavale päris lähedalt. Öösel ei näe nagunii halli muhvigi.

Tegevusetuse plaan näeb ette magamist ja päevitamist. Kellel veel koogipoodi minek. Õhtul a’la carte plateua degustation Huitres Geuses nr3 (de M.Daniel de M.Nonnet ja dela familie Boutrais moodi) 12tk.

Programm pardale tulevatele kodanikele saab olema umbes järgmine – teisipäeval 14.30 lüüsiga välja 15nm kaugusele Saint Cast sadamasse. Näidissõit et merel cool. Kohe oksendama ei aja. Edasi sätime varahommikuse sõidu Trequier 55nm (sellest 10nm sisemaal) ja tõusuks peame seal jõe lõpus olema, see on kuskil 1700. Mõõdukas vastutuul. Edasi pole siin põhjarannikul enam suurt muud teha kui ajastame Roskoff sadama abil ümber nurga Biskaia lahte – läänerannikule mineku – Camare Sur Mer.

Täna saab üks etapp läbi, see mõtteline osa kus me oleme juba käinud – edasi on siin rannikul kõik uus. Ja kolmas nädal merel.

Statistikat. Track järgi tuldud 1309nm. Kahesa ööbimisega sadamat, lisaks molutatud tuulevarjus kolm päeva. Kahes sadamas kolistasime niisama ringi. Naftapress võttis 230 liitrit, tehniline kulu (sadamad ja nafta) 13 eur nina peale päevas.

Ei või ära sõnuda aga laev ja purjed okei ja ei kriimugi. Tuuled väsitasid spayhoodi pudedavõitu õmblusi ja paar päeva on näputööd kindlustatud. Purjekoti lukuga sama lugu. Kaks vintsi tahtsid lausa bensiinipesu ja nii vintsid kui furling määrimist. Akumonitor käis närvidele aga ehk sai korda. Autopiloot tegi restarti, akuühendustes oli kaks halba ühendust. Inglismaal pandud akude sildamise kaitse ja voolushundi üks klemm. Plotter korra tegi pulli ja pani kaks laeva sõitma, eri koordinaatidega eri suunas. Laev Haapsalu mudatriibust puhas ja muidu ka. Biminit kasutasime päris palju – enamasti küll vihmavarjuks. Õlut ja sööki on kõvasti järel ja dzinnini pole üldse jõudnud.

Ja lipud said selliseks

Rahvad ei seila. Näha on ainult saksa-belgia-prantsuse. Sekka mõni üksik UK lipp. Ka Dover-Calais praamiliin tundus hõre. Me ainsad muu-maalased. Kieli Kanalil vilksatas korra Rootsi lipp aga pole kindel kas ikka oli. Vahest muidugi ei satugi – Hollandis Sint Annalandis sadamakapten arvas et me oleme esimesed eestlased seal üldse. Asja hea külg on see et juuli keskel koha leidmine võiks olla vaevaline, isegi praegu enamik omasid paneb sadamad praktiliselt täis.

Covid. St Malo sadamakapten pani pika võõrkeelse tiraadi ja köhis rõõmsalt Kalevi otsa. Et ma natuke haige. Helgolandis oli jällegi maskifriik ametis. Hollandlased käitusid üldse suitsiidselt, ei mingeid räbalaid näo ees ja on ometigi elus. Saksas oli näha et ordnung nimi pandi kirja, reeglina valesti ja vigaselt. Kanalisaared on jätkuvalt lukus – VHF pealt loeti miskeid hoiatusi tüdinud häälega. Ometi Jersey suunas läks õhtul hulka jahte. Mingitmoodi saab. DE ja FR ettekandjad on ohvriks toodud – ahmivad õhku ja hull pilk silmis jooksevad ringi. Üksjagu kodanikele ilmselt meeldib kui neid nuuditakse, näljutatakse, pekstakse või lihtsalt käsutatakse – need on nüüd rõõmsad et saavad maskiga kasvõi õues tõmbetuules vaevelda.

Sadamahinnad. DE ca 2eur jooksev meeter. 18-22eur siis Galateiale. Lisaks münte dushi jaoks. Hollandis on umbes sama seis. Sint Annaland oli 25eur kalleim aga kõik vaba peale pesumasinate. FR Dieppe ja St Malo on kallimad. Mis puhul Dieppe võta kinni aga St Malo südalinna koha hinnast võib aru saada, on koht ja neli inimset tööl, RIB juhib laevu sadamasse jne. Ja siin on teine odavam sadam ka. Nii et jätkuvalt arvaks Eestis see 30 ja peale küsida on kirves igapidi.